TOBROCO-GIANT breidt aanbod elektrische machines uit

TOBROCO-GIANT breidt aanbod elektrische machines uit
G2700-serie nu ook elektrisch aangedreven

                                           
Binnen enkele maanden zijn de krachtigere machines van de G2700-serie van TOBROCO-GIANT ook elektrisch aangedreven. De G2700E wielladers zijn een formaat groter dan de huidige G2200E en kunnen complete pallets met stenen vervoeren. Specifiek voor het uitvoeren van werkzaamheden met hydraulische werktuigen die veel olie verlangen is het mogelijk om de G2700E met een oliekoeler uit te rusten.

De laatste jaren kreeg het verlangen naar een milieuvriendelijkere manier van werken steeds meer invloed op beslissingen over investeringen in sectoren als de bouw & sloop, infrastructuur, grondverzet en bij gemeenten. Ook de mogelijkheid om te werken met elektrisch aangedreven machines zonder emissies met minder hinder voor de omgeving werd steeds belangrijker. Tegelijkertijd zorgt de huidige situatie ervoor dat brandstoffen een steeds grotere kostenfactor worden.

Met de uitbreiding van de E-reeks van zijn compacte wielladers zet TOBROCO-GIANT de volgende stap in de richting van het doel om in de toekomst van elk model een elektrische versie aan te bieden. Klanten hebben altijd de keuze om te kiezen voor een elektrisch aangedreven machine op basis van hun operationele behoeften en dagelijkse taken. TOBROCO-GIANT heeft sinds eind 2019 meer dan 800 knikladers met elektrische aandrijving gebouwd en past de nieuwste technologieën op het gebied van lithium-ion accu’s en batterijmanagementsystemen toe.

 

Overtuigend en krachtig
Door een zwaarder eigen gewicht van bijna 2.600 kg en trekkracht van 12.500N kunnen de geëlektrificeerde G2700E en G2700E X-TRA zwaardere werkzaamheden uitvoeren dan de kleinere modellen. Het tillen en transporteren van een complete pallet klinkers of tegels is geen enkel probleem dit heeft alles te maken met de hoge kiplasten van 2.240 kg (G2700E) en 2.300 kg (G2700E X-TRA). Daarnaast zijn de machines optioneel uit te rusten met diverse contragewichten onder de machine (maximaal 200 kg) en dit zorgt ervoor dat de kiplast nog verder verhoogd kan worden. Verder overtuigen de machines door een hefhoogte van 2,96 m voor de G2700E en 2,5 m voor de G2700E X-TRA.

Met die machines kan langdurig gewerkt worden met aanbouwdelen zoals maaiers, veegmachines en klepelmaaiers. Deze aanbouwdelen vragen om een grote hoeveelheid hydraulische olie. Om te voorkomen dat deze te warm wordt het is mogelijk om de machines met een oliekoeler uit te rusten

Technisch geavanceerd
De wiellader zijn voorzien van een 48 V LFP-batterij die via de boordlader binnen vijf uur volledig kan worden opgeladen. Deze lithium-ijzerfosfaat batterij heeft als voordelen dat de levensduur verlengt is, er weinig tot geen onderhoud nodig is, ze extreem veilig zijn en een verbeterde ontlading en laad efficiëntie. Een nieuwe manier van laden is de mogelijkheid om de kniklader zoals elke elektrische auto worden opgeladen bij een laadpaal. Wanneer er snel (bij)geladen moet worden is het mogelijk om een externe snellader met 48V/150A of 48V/300A te gebruiken. Dit kan zinvol zijn als de machine de hele dag wordt gebruikt voor zware taken zonder veel onderbrekingen. De G2700E en de G2700E X-TRA worden aangedreven door een krachtige 6,5V elektromotor. Een hydrostatische 4-wielaandrijving met automotive besturing en 100% schakelbare vergrendeling op beide 14-tons assen voorkomt dat de machine het contact met de grond verliest en levert altijd voldoende trekkracht voor een soepele beweging.

Tijdens het werken met de machines kan er voor drie verschillende snelheden gekozen worden voor een nauwkeurige en gecontroleerde manier van werken. Ook wordt de accu automatisch bijgeladen als de rem wordt gebruikt of de machine uitrolt. De hill-hold-functie is erg handig omdat deze voorkomt dat de machine terugrolt wanneer deze op een helling wordt gestart. De wielladers bieden zeer grote en comfortabele cabines, maar hebben toch de compacte afmetingen en het beperkte gewicht om gemakkelijk op een aanhanger te kunnen worden vervoerd. De werkhydraulica wordt aangedreven door een, aparte, 12 kW elektrisch aangedreven motor, die 40 l/min olie levert met een druk van 170 bar voor de aanbouwdelen.