In een frisse look en technisch duidelijk vernieuwd presenteert Krone de nieuwe opraap- en transportwagens van de series RX en ZX. Niet alleen het topmodel ZX met een laadvolume van 43 tot 56 m3, maar ook zijn kleinere broertje RX (33 tot 40 m3) in het professionele segment als opraap- en transportwagens met korte snede en hoge prestaties.
De basis daarvoor levert met name het als ‘OptiGrass 28 en 37’ verkrijgbare nieuwe snijaggregaat door zijn zuivere, exacte snede en het optimaal gestructureerde en homogene voer – en dat van de eerste tot en met de laatste halm.
Integraalrotor met SplitCut
Voor een goede opname en overdracht van het gewas aan de snijrotor en een zeer gelijkmatige gewasstroom zorgt de 2,12 m brede, ongestuurde EasyFlow pick-up. Door de hydraulische aandrijving kan de snelheid van de tanden afhankelijk van de doorvoer zo worden aangepast dat de snijrotor gelijkmatig van materiaal wordt voorzien. Dat komt niet alleen aan de voerkwaliteit ten goede, maar vermindert ook het brandstofverbruik. Daarbij zorgt de pendelend opgehangen en elektrohydraulisch ontlaste EasyFlow pick-up zelfs bij moeilijke oogstomstandigheden voor een optimale bodemaanpassing.
Snijaggregaat kern van nieuwe serie
De kern van de nieuwe RX- en ZX-series is het snijaggregaat. De integraalrotor zorgt voor een steeds gelijkblijvende verdeling van het oogstgoed over de totale snijbreedte. Bij een rotordiameter van 88 cm overtuigen de oogstprofessionals van Krone bovendien door hun enorme verwerkingscapaciteit. De aan de zijkant van de meenemers geplaatste messen zorgen onder alle omstandigheden voor een perfecte schaarsnede, zonder het gewas tot moes te snijden – dat spaart niet alleen kracht, maar ontziet ook het gewas. De afhankelijk van het snijaggregaat 17 of 22 mm brede meenemers zijn van hoogveredeld gehard staal gemaakt en daardoor zeer robuust en duurzaam.
Zowel bij de ZX als de RX is de bodemketting naar de rotor 35 cm lager gezet. Op deze manier is de hefhoogte en de daaraan gekoppelde vermogensbehoefte lager. Tegelijkertijd leidt de verhoogde gewaskolom tot een sterkere verdichting van het gewas, die uiteindelijk beter lossen mogelijk maakt. Ter aanpassing aan verschillende inzetomstandigheden kan de bestuurder de hydraulische voorwand vanuit de trekkercabine instellen, om de voorpersing en snijkwaliteit van het gewas bij verschillende gehalten aan droge stof te optimaliseren. Met de tot de standaard uitrusting behorende laadautomaat PowerLoad gaat het beladen niet alleen makkelijker, maar vooral ook efficiënter. Daarbij registreren sensoren aan de voorwand de perskracht en het vulniveau in de wagen en regelen zo de snelheid van de bodemketting in drie van het drogestofgehalte van het gewas afhankelijke modi. Daardoor wordt een continue druk in de laadruimte in stand gehouden, die een maximale belading mogelijk maakt.
Alle RX- en ZX-modellen zijn met (GD) en zonder (GL) doseerwalsen leverbaar. De GD-varianten beschikken standaard over drie doseerwalsen met een diameter van 470 mm en V-vormig geplaatste tanden, die het gewas bij het lossen gelijkmatig over de volle breedte verdelen. De aandrijving vindt plaats via een robuuste haakse aandrijving en 1 inch dikke rollenkettingen met automatische kettingspanners.
Rijcomfort bij RX en ZX opraap- en transportwagens
Niet alleen het gewas moet worden ontzien, maar ook de grond waarover de zware voertuigen rijden. Daarom zijn de RX en ZX opraap- en transportwagens uitgerust met onderstellen die de lasten via tandem- of tridemassen gelijkmatig over alle wielen verdelen. In dit opzicht blijken vooral de asaggregaten met hydraulische compensatie ideaal, doordat ze ook op onregelmatig terrein en hellingen een hoge rijstabiliteit verzekeren. Afhankelijk van de inzet zijn er diverse landbouw-, grasland- en transportbanden verkrijgbaar, met daarop afgestemde profielen in maten tot 30,5 inch.
Wat betreft het rijcomfort bewijst de nieuwe hydraulische en standaard geveerde knikdissel zich vooral bij rijden over de weg als uitstekend. Vanwege zijn zeer smalle en compacte bouwwijze is het zicht op de pick-up en ook de wendbaarheid nu nog beter In combinatie met de intelligente naloopbesturing en de als optie verkrijgbare contactloze elektronische gedwongen besturing wordt niet alleen de graszode ontzien, maar blijft ook de bandenslijtage minimaal.